Dades personals

La meva foto
L'ASSOCIACIÓ SOBREVIURE A L'ICTUS TARRAGONA és una entitat No lucrativa constituida el 2015 per un grup de pacients afectats, familiars i professionals. Volem oferir assessorament i acollida a les persones afectades per un dany cerebral adquirit, fonamentalment ictus, i a les seves famílies i cuidadors. En aquest blog, a més de la informació de l'associació, pots trobar totes les informacions i noticies que compartim en el Facebook i que creiem poden interessar a afectats i familiars.

diumenge, 1 de març del 2015

Els estatuts de l'associació sobreviure a l'ictus de Tarragona

ESTATUTS
Capítol l. La denominació, els fins i el domicili
Article 1
Amb la denominació ASSOCIACIÓ SOBREVIURE A L’ICTUS DE TARRAGONA es constitueix aquesta entitat, que regula les seves activitats d'acord amb el que estableix la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del lIibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques; la Llei orqánica 1/2002, de 22 de rnarc, reguladora del dret d'associació, i els seus estatuts.
Article 2
Els fins de I'associació són: orientar, atendre, formar i informar sobre la malaltia de l’ictus i d’altres deanys cerebrals  adquirits  a persones afectades, als seus familiars, cuidadors, professionals, i societat en general.
Objectius
Millorar la qualitat de vida dels malalts i els seus familiars
Proporcionar información veraç i asequible sobre la malaltia
Facilitar la conexión entre els afectats a través de l’associanisme
Obtenir teràpies complementaries a les farmacològiques com: fisioteràpia, logopedia, terapia ocupacional, atenció psicológica, músico-terapia, etc.
Representar davant l’administració pública  i altres institucions els interesos dels malalts d’ictus, les seves families i els seus cuidadors.
Donar a coneixer la malaltia a la societat en general a través de conferencies, xerrades, cursos, publicacions, videoss, biblioteca especialitzada, participación en actes científics i tambe a través de les xarxes socials d’internet.
Col.laborar amb investigacions quetinguin com objectiu millorar la qualitat de vida dels afectats.
Col.laborar amb els professionals que intervenen en el tractament integral d’aquests malalts mantenint una comunicación contionua i fluida.
Per aconseguir les seves finalitats, I'associació realitza les activitats següents:
Servei d’informació i orientació a disposició de tots els ciutadans, especialmente pels afectats per la malaltia i els seus familñiars i cuidadors, que vulguin información sobre la malaltia, l’associació i les seves activitats.
Activitats d’oci i temps lliure.
Jornades, conferencies, xerrades, cursos de formació.
Grups d’ajuda mútua
Prestec d’ajudes tècniques (bastó, cadira de rodes…)
Participasció en les xarxes sdocials a internet: Facebook, blog, twitter, Google+,…
En queda exclós tot ánirn de lucre.
Article 3



1.     El domicili de I'associació s'estableix a Reus al carrer Frederic Soler, 93.   43203 Reus





2.     Les funcions d'aquesta associació s'exerceixen rnajoritáriarnent a Catalunya.


Capítol II. Els membres de I'associació i els seus drets i obligacions
Article 4 1
Poden formar part de I'associació totes les persones físiques i jurídiques que, de manera lIiure i voluntaria, tinguin interés en les seves finalitats.
Pel que fa a les persones físiques:
1. Cal que tinguin capacitat d'obrar.
2.        Si són menors en edats compreses entre els 14 i els 18 anys i no estan emancipats,
necessiten el consentiment deis pares o tutors per ser socis de pie dret, amb dret de vot a les
assemblees generals
, i no poden ser elegits membres de la Junta Directiva.
.


3.        Els menors de 14 anys poden adquirir la condició de soci i exercir els drets derivats d'aquesta
cond
ició per rnitjá deis seus representants legals.
Pel que fa a les persones juridiques:
1. La sol, licitud d'ingrés ha de ser acordada per I'órgan competent.
2.        Les normes per les quals es regula la persona jurídica en qüestió no han d'excloure la
possibilitat de formar part d'una associació
.
Per integrar-se a l’ associació cal presentar una sollicitud per escrit a la Junta Directiva, la qual
prendr
á una decisió sobre la petició en la primera reunió que tingui lIoc i la comunicara a I'assemblea
general més immediata
.
Article 5
Són drets deis membres de I'associació:
1. Assistir amb veu i vot a les reunions de I'Assemblea General.
2. Elegir o ser elegits per als lIocs de representació o per exercir cárrecs directius.
3. Exercir la representació que se'ls confereixi en cada caso
4. Intervenir en el govern i les gestions, en els serveis i les activitats de I'associació, d'acord amb les
normes legals i estatut
áríes.
5. Exposar a l'Assemblea i a la Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer més
plena la vida de I'associació i més eficac la realització deis objectius socials básics
.
6. Sol-licitar i obtenir explicacions sobre I'administració i la gestió de la Junta Directiva o deis
mandataris de I'associació
.
7. Ser escoltats préviament a I'adopció de mesures dísciplináries.
8. Rebre informació sobre les activitats de I'associació.
9. Fer ús deis serveis comuns que I'associació estableixi o tingui a la seva disposició.
10. Formar part deis grups de treball.
11. Tenir un exemplar deis estatuts.
12. Consultar els lIibres de I'associació.




Article 6
Són deures deis membres de I'associació:
1. Comprometre's amb les finalitats de I'associació i participar activament per assolir-Ies.
2. Contribuir al sosteniment de I'associació amb el pagament de quotes, derrames i altres aportacions
económiques f
ixades pels estatuts i aprovades d'acord amb aquests.
3. Complir la resta d'obligacions que resultin de les disposicions estatutáries.
4. Acatar i complir els acords válidarnent adoptats pels órgans de govern de I'associació.
Article 7
Són causes per ser donat de baixa de I'associació:
1. Que ho decideixi la persona interessada, que ha de comunicar per escrit a la Junta Directiva la
seva decisió
.
2. No satisfer les quotes fixades.
3. No complir les obligacions estatutáries.
Capítollll. L'Assemblea General
Article 8
1. L'Assemblea General és I'órgan sobirá de I'associació; els seus membres en formen part per dret
prop
i i irrenunciable.
2. Els membres de I'associació, reunits en Assemblea General legalment constitutda, decideixen per
ma
joria els assumptes que són competéncia de l'Assemblea.
3. Tots els membres queden subjectes als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els absents, els
qui en discrepen i els presents que s'han abstingut de votar
.
Article 9
L'Assemblea General té les facultats següents:
a) Aprovar, si escau, la gestió de I'órgan de govern, el pressupost i els comptes anuals.
b) Elegir i separar els membres de I'órgan de govern i controlar-ne I'activitat.
e) Modificar els estatuts.


d) Acordar la forma i I'import de les contribucions al financarnent de I'associació o al pagament de les
seves despeses
, incloent-hi les aportacions al patrimoni de I'associació.
e) Acordar la transformació, la fusió, I'escissió o la dissolució de I'associació.
f) Acordar I'ingrés i la baixa en federacions o confederacions.
g) Sol' licitar la declaració d'utilitat pública.
h) Aprovar el reglament de régim intern i les seves modificacions.
1) Conéixer les sollicituds presentades per ser soci, i també les altes i les baixes degudes a una raó
diferent de la separació definitiva
.
J) Ratificar, si escau, les baixes disciplináries i les altres sancions imposades per la Junta Directiva per
faltes molt greus
.
k) Resoldre sobre les qOestions que no estiguin expressament atributdes a cap altre órgan de
I
'associació.
Article 10
1. L'Assemblea General es reuneix en sessió ordinaria com a mínim un cop I'any, dins deis sis mesos
segOents a la data de tancament de I'exercici económic
o
2. L'órgan de govern pot convocar I'assemblea general amb carácter extraordinari sempre que ho
consideri convenient
, i ho ha de fer quan ho solliciti un 10 % deis socis; en aquest cas, I'assemblea
ha de tenir lIoc dins el termini de trenta dies a comptar de la sol, licitud.
Article 11
1. L'Assemblea és convocada per I'órgan de govern rnitjancant una convocatoria que ha de contenir,
com a mínim, I'ordre del dia, el lIoc, la data i I'hora de la reunió.
2. La convocatoria s'ha de comunicar quinze dies abans de la data de la reunió, individualment i
mitjancant un escrit adrecat al domicili que consti en la relació actualitzada de socis que ha de tenir
I'associació.
3. Les reunions de l'Assemblea General, les presideix el president de I'associació. Si no hi és, I'han de
substituir
, successivament, el vicepresident o el vocal de més edat de la Junta. Hi ha d'actuar com a
secretari qui ocupi el mateix cárrec a la Junta Directiva
.
4. El secretari estén I'acta de cada reunió, que ha de signar juntament amb el president. Hi ha de
figurar un extracte de les deliberacions, el text deis acords adoptats
, el resultat numéric de les
votacions i la lIista de les persones assistents.
Al comencarnent de cada reunió de l'Assemblea General es lIegeix I'acta de la sessió anterior a fi que
s'aprovi o s'esmeni
. Cinc dies abans, de tota manera, I'acta i qualsevol altra documentació ha d'estar
a disposició deis socis al local social
.



Article 12
1. L'Assemblea General es constitueix válidarnent sigui quin sigui el nombre de persones associades
presents o representades
.
2. El 10 % deis socis poden sol·licitar a I'órgan de govern la inclusió en I'ordre del dia d'un o més
assumptes per tractar
. En el cas que ja s'hagi convocat l'Assemblea, poden fer-ho dins el primer ten;
del període comprés entre la recepció de la convocatoria i la data en qué aquest órgan s
'ha de reunir.
L'assemblea únicament pot adoptar acords respecte als punts inclosos en I'ordre del dia, lIevat que
s
'hagi constiturt amb carácter universal o que els acords es refereixin a la convocatoria d'una nova
assemblea general
.
Article 13
1. En les reunions de l'Assemblea General, correspon un vot a cada membre de I'associació.
2. Els acords es prenen per majoria simple de vots deis socis presents o representats.
3. Per adoptar acords sobre la modificació deis estatuts, la dissolució de I'associació, la constitució
d'una federació amb associac
ions similars o la integració en una de ja existent, i la disposició o
alienació de béns
, es requereix una majoria qualificada deis socis presents o representats (els vots
afirmatius superen la meitat deis emesos)
. En qualsevol cas, I'elecció de la Junta Directiva, si es
presenten diverses candidatures
, es fa per acord de la majoria simple o relativa deis socis presents o
representats (més vots a favor que en contra)
.
4. Les candidatures que es presenten formalment tenen dret a una copia de la lIista deis socis i deis
seus domicilis i adreces de correu electrónic
, sempre que se n'hagi obtingut I'autorització expressa.
CapítollV. La Junta Directiva
Article 14
1. La Junta Directiva regeix, administra i representa I'associació. Componen aquest órgan el
president
, el vicepresident, el secretari, el tresorer i els vccals," cárrecs que han de ser exercits per
persones diferents
.
2. L'elecció deis membres de la Junta Directiva, que han d'estar associats i ser majors d'edat, es fa
per votació de l'Assemblea General
. Les persones elegides entren en funcions després d'haver
acceptat el c
árrec.
3. El nomenament i el cessament deis cárrecs s'han de comunicar al Registre d'Associacions
rnit
jancant un certificat, emés pel secretari sortint amb el vistiplau del president sortint, que ha
d
'incloure també I'acceptació de les persones que passen a ocupar aquests cárrecs.


4. Els membres de la Junta Directiva exerceixen el cárrec gratu"itament.
Article 15
1. Els membres de la Junta Directiva exerceixen el cárrec durant un perlode" de cinc anys, sense
perjudici que puguin ser reelegits
.
2. El cessament deis cárrecs abans d'extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot
esdevenir-se per
:
a) mort o declaració d'abséncia, en el cas de les persones físiques, o extinció, en el cas de les
jurídiques
b) incapacitat o inhabilitació
e) renúncia notificada a I'argan de govern
d) separació acordada per l'Assemblea General
e) qualsevol altra causa que estableixin la lIei o els estatuts.
3. Les vacants que es produeixin a la Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de
l'Assemblea General que tingui lIoc
. Mentrestant, un membre de I'associació pot ocupar
provisionalment el c
árrec vacant.
Article 16
1. La Junta Directiva té les facultats següents:
a) Representar, dirigir i administrar I'associació de la manera més amplia que reconegui la Llei; ai
mateix
, complir les decisions preses per l'Assemblea General, d'acord amb les normes, instruccions i
directrius que aquesta Assemblea estableixi
.
b) Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixenca davant deis organismes públics i
per exercir tota mena d'accions legals i interposar els recursos pertinents
.
e) Proposar a l'Assemblea General la defensa deis interessos de I'associació.
d) Proposar a l'Assemblea General la defensa de I'establiment de les quotes que els membres de
I
'associació han de satisfer.
e) Convocar les assemblees generals i controlar que es compleixin els acords que s'hi adoptin.
.


4. 
f) Presentar el balanc i I'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea General perqué els aprovi, i
confeccionar els pressupostos de I'exercici següent.
g) Contractar els empleats que I'associació pugui tenir.
h) Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perqué els serveis funcionin amb normalitat.
1) Establir grups de treball per aconseguir de la manera mes eficient i eficac els fins de I'associació, i
autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a terme.
J) Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de cada grup de treball, a
proposta deis mateixos grups
.
k) Dur a terme les gestions necessáries davant d'organismes públics, entitats i altres persones, per
aconseguir
:
-subvencions o altres ajuts
-I'ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lIoc de convivencia i comunicació i també un
centre de recuperació ciutadana
1) Obrir comptes corrents i lIibretes d'estalvis a qualsevol establiment de crédit o d'estalvi i disposar
deis fons que hi hagi en aquest dipósit
. La disposició deis fons es determina a I'article 28.
m) Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i donar-ne compte en la
primera reunió de l' Assemblea General
.
n) Qualsevol altra facultat que no estigui atribuída d'una manera específica a cap altre órgan de
govern de I
'associació o que li hagi estat delegada expressament.
Article 17
1. La Junta Directiva, convocada préviarnent pel president o per la persona que I'hagi de substituir,
s'ha de reunir en sessió ordinaria amb la periodicitat que els seu s membres decideixin, que en cap
cas no pot ser inferior a una vegada cada trimestre."
2. 8'ha de reunir en sessió extraordinaria quan el president la convoqui amb aquest carácter o bé si
ho sol' licita un terc deis membres que la componen."
Article 18
1.       La Junta Directiva queda constiturda válidarnent si s'ha convocat amb antelació i hi ha un
quórum de la meitat més un deis seus membres
.
.


2. Els membres de la Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin,
encara que, per causes justificades, poden excusar-se'n. L'assisténcia del president o del secretari o
be de les persones que els substitueixin hi es necess
áría sempre.
3. La Junta Directiva pren els acords per majoria simple de vots deis assistents.
Artic/e 19
1. La Junta Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups
de t
reball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos tercos del seu s membres.
2. Tarnbé pot nomenar, amb el mateix quórum, un o uns quants mandataris per exercir la funció que
els conf
ü amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada caso
3. No són delegables la formulació deis comptes ni els actes que hagi d'autoritzar o aprovar
I'Assemblea General.
Article 20
Els acords de la Junta Directiva s'han de fer constar en el llibre d'actes i els han de signar el secretari i
el president.
En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, s'ha de lIegir I'acta de la sessió anterior parque
s
'aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
Capítol V. La presidencia i la vicepresidencia
Article 21
1. Són própies de la presidencia les funcions següents:
a) Dirigir i representar legalment I'associació, per delegació de l'Assemblea General i de la Junta
Directiva
.
b) Presidir i dirigir els debats, tant de l'Assemblea General com de la Junta Directiva.
e) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.
d) Establir la convocatoria de les reunions de l'Assemblea General i de la Junta Directiva.
e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de I'associació.
f) Les atribucions restants própies del carrec i les delegades per l'Assemblea General o la Junta
D
irectiva.
2. El president és substiturt, en cas d'abséncia o malaltia, pel vicepresident -si n'hi ha- o bé el vocal
de més edat de la Junta
, per aquest ordre.


5. 
Capítol VI. La tresoreria i la secretaria
Article 22
El tresorer té com a funció la custódia i el control deis recursos de I'associació, com també I'elaboració
del pressupost
, el balanc i la liquidació de comptes. Porta un lIibre de caixa. Signa els rebuts de
quotes i altres documents de tresoreria
. Paga les factures aprovades per la Junta Directiva, les quals
han de ser visades préviament pel president
, i ingressa el que sobra en dipósits oberts en
establiments de crédit o estalvi
.
Article 23
El secretari ha de custodiar la documentació de I'associació, aixecar, redactar i signar les actes de les
reunions de l'Assemblea General i la Junta Directiva
, redactar i autoritzar els certificats que calgui
lliurar, i també portar el lIibre de registre de socis.
Capítol VII. Les comissions o grups de treball
Article 24
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, I'han de plantejar els membres de
I'associació que vulguin formar-los
, que n'han d'assabentar la Junta Directiva i explicar les activitats
que es proposen dur a terme
.
La Junta Directiva s'ha d'ocupar d'analitzar les diferents comissions o grups de treball, i un cop al mes
ha de rebre de les persones que se n'encarreguin un informe detallat de les seves actuacions
.
Capítol VIII. El regim económic
Article 25
Els recursos económics de I'associació es nodreixen de:
a) les quotes que fixa l'Assemblea General per als seus membres
b) les subvencions oficials o particulars
e) les donacions, les heréncies o els lIegats
d) les rendes del patrimoni mateix o bé d'altres ingressos que puguin obten ir-se
Article 26
Tots els membres de I'associació tenen I'obligació de sostenir-Ia económicament, mitjanc;ant quotes o
derrames
, de la manera i en la proporció que determini l'Assemblea General a proposta de la Junta
Directiva
.


L'Assemblea General pot establir quotes d'ingrés, quotes periódiques mensuals -que s'han d'abonar
per mesos
, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva- i quotes
extraord
ináries.
Arfic/e 27
L'exercici económic coincideix amb I'any natural i queda tancat el 31 de desernbre."
Arficle 28
En els comptes corrents o lIibretes d'estalvis obertes en establiments de crédit o d'estalvi, hi han de
figurar les signatures del president
, el tresorer i el secretari.
Per poder disposar deis fons n'hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser la del tresorer
o bé la del president.
Capítol IX. El regim disciplinari
Arficle 29
L'órgan de govern pot sancionar les infraccions comeses pels socis.
Aquestes infraccions es poden qualificar de lIeus, greus i molt greus, i les sancions corresponents
poden anar des d
'una amonestació fins a l'expulsió de I'associació, segons el que estableixi el
reglament interno
El procediment sancionador s'inicia d'ofici o bé com a conseqüéncia d'una denúncia o comunicació.
En el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor, que tramita I'expedient sancionador i
pro posa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiéncia prévia del presumpte infractor. La
resolució f
inal, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts deis membres de la Junta
Directiva
, I'adopta aquest órgan de govern també dins d'un període de 15 dies.
En els casos de sancions per faltes molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones
interessades poden sol
-licitar la ratificació de la sanció davant la primera assemblea general que
tingu
i lIoc.
Capítol X. La dissolució
Arficle 30
L'associació pot ser dissolta si ho acorda l'Assemblea General, convocada amb carácter extraordinari
expressament per a aquest fi.




Arlicle 31
1. Un cop acordada la dissolució, l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel
que fa a la destinació deis béns i drets de I'associació
, com a la finalitat, I'extinció i la liquidació de
qualsevo
l operació pendent.
2. L'Assemblea esta facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari.
3. Els membres de I'associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat
queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntáriarnent.
4. El romanent net que resulti de la liquidació s'ha de lliurar directament a I'entitat pública o privada
sense afany de lucre que
, en l'árnbit territorial d'actuació de I'associació, hagi destacat més en la se va
activitat a favor d
'obres benéfiques.
5. Les funcions de liquidació i d'execució deis acords a qué fan referéncia els apartats anteriors
d'aquest mate
ix article, són competéncia de la Junta Directiva si l'Assemblea General no confereix
aquesta m
issió a una comissió liquidadora especialment designada a aquest efecte.





d

de

7





Signatures de tots els socis fundadors 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada